Bedrägeribrott har ökat de senaste åren. Det har blivit vanligare att individer och företag får sin identitet stulen och att man blir id-kapad.
Det går fort, det kan få svåra följder.
Några vanliga bedrägerier är:
Någon beställer varor eller kontokort i ditt namn
Någon tecknar abonnemang i ditt namn
Någon tar lån i ditt namn
Du betalar för en vara du aldrig får
Ett bedrägeribrott börjar ofta med ett stulet kreditkort eller stulna kreditkortsuppgifter. Om förövaren dessutom får tillgång till din id-handling, är det ännu lättare att begå brott.
Så här förebygger du och minskar riskerna:
Lämna aldrig ut konto- eller kortuppgifter utan att ha kontrollerat att mottagaren är den rätta eller att webbsidan är säker om det är en webbsida. Om webbsidan börjar med http:// och inte https:// riskerar uppgifter som du skickar att hamna i orätta händer.
Om du får ett mail eller sms där du uppmanas att lämna ut dina konto- eller kortuppgifter, ring alltid avsändaren och kontrollera varför du fått mailet. Det är väldigt ovanligt att myndigheter, organisationer eller företag använder sig av endast mail när de vill att du lämnar ut den typen av uppgifter.
Håll koll på dina id-handlingar
ID-handlingar är värdehandlingar. Om de kommer i orätta händer kan de göra stor skada. Om du förlorar en id-handling ska du förlustanmäla den på en gång, för att undvika id-stöld.
Kreditupplysningen – stämmer den?
När du får en kopia på en kreditupplysning, kolla noga att informationen i den stämmer. Har du sökt lån, köpt varor på kredit eller tecknat abonnemang? Om inte, ta omedelbart kontakt med företaget som begärt ut kreditupplysningen och bestrid att du sökt krediten.
Var kritisk mot fakturor
Bluff-fakturor är tyvärr relativt vanliga. Innan du betalar en faktura, kolla att den stämmer. Om något är fel, bestrid den omedelbart skriftligen till det aktuella företaget.
Hos många banker har du möjligheten att spärra dina kort för utlandsköp och/eller köp på nätet, vilket kan vara smart om du sällan gör den typen av köp. Du kan alltid tillfälligt låsa upp spärren, om du vid något tillfälle vill använda kortet utomlands eller köpa något online.
Kasta inte personlig information i soporna
Brev och papper som innehåller personlig information med exempelvis ditt personnummer eller kontonummer ska du aldrig kasta i soporna eller i tidningsinsamlingen – strimla eller bränn!
Lås på postlåda eller postfack
Se till så att obehöriga inte kan komma åt din post, vare sig du bor i villa eller i flerfamiljshus.
Sätt e-legitimationsspärr på din adressändring
I många id-kapningar förekommer adressändring av den kapades adress. Skatteverket har en tjänst där du i förebyggande syfte kan sätta en spärr på din adressändring så att den enbart kan ändras om du identifierar dig med din e-legitimation. Här hittar du tjänsten.
Även Svensk Adressändring har lanserat en tjänst som gör det möjligt att sätta en spärr på din postadressändring med hjälp av BankID. Spärren kostar inget och gäller för beställningar av Svensk Adressändrings tjänster. Här hittar du tjänsten.
Bevaka din kreditinformation
Anmäl att få post från myndigheter och företag digitalt.
Genom Skatteverkets tjänst Mina meddelanden kan du få viktig post från myndigheter digitalt. Läs mer om tjänsten på minameddelanden.se. Det finns även tjänster där du kan få digital post från både myndigheter och företag, ett exempel är tjänsten kivra.com.
Undvik bedrägerier och id-kapning
Checklista för dig som blivit utsatt
Har du blivit utsatt för ett bedrägeribrott? Har någon olovligen sökt lån/kredit, köpt varor på kredit eller tecknat abonnemang i ditt namn? Vänta inte, agera med en gång!
1) Bestrid handlingen
Hör av dig till företaget ifråga och bestrida att det är du som har köpt varan, sökt krediten eller tecknat abonnemanget.
2) Kontakta din bank
Kolla dina konton, krediter och kort.
3) Polisanmäl!
Ring 114 14 eller gå in på närmaste polisstation och gör en polisanmälan.
4) Kontakta Skatteverket
Ring tel. 0771-567567 och kolla din folkbokföringsadress. Någon obehörig kan ha ändrat den utan din vetskap.
5) Kontakta Svensk Adressändring
Ring tel. 0771-97 98 99 och kolla att ingen eftersänt din post på felaktiga grunder.
6) Lås ditt personnummer
Kontakta kreditupplysningsföretagen och lås ditt personnummer för kreditupplysningar.
De största kreditupplysningsföretagen är:
UC Tel. 08-670 90 00
Bisnode Tel. 08-558 059 00
Syna Tel. 040-258 500
Creditsafe Tel. 031-725 50 00
Decidas Tel. 031-730 67 00
Har du blivit utsatt för ett bedrägeribrott? Har någon olovligen sökt lån/kredit, köpt varor på kredit eller tecknat abonnemang i ditt namn? Vänta inte, agera med en gång!
1) Bestrid handlingen
Hör av dig till företaget ifråga och bestrida att det är du som har köpt varan, sökt krediten eller tecknat abonnemanget.
2) Kontakta din bank
Kolla dina konton, krediter och kort.
3) Polisanmäl!
Ring 114 14 eller gå in på närmaste polisstation och gör en polisanmälan.
4) Kontakta Skatteverket
Ring tel. 0771-567567 och kolla din folkbokföringsadress. Någon obehörig kan ha ändrat den utan din vetskap.
5) Kontakta Svensk Adressändring
Ring tel. 0771-97 98 99 och kolla att ingen eftersänt din post på felaktiga grunder.
6) Lås ditt personnummer
Kontakta kreditupplysningsföretagen och lås ditt personnummer för kreditupplysningar.
De största kreditupplysningsföretagen är:
UC Tel. 08-670 90 00
Bisnode Tel. 08-558 059 00
Syna Tel. 040-258 500
Creditsafe Tel. 031-725 50 00
Decidas Tel. 031-730 67 00