Överklaga om missnöjd med försäkringsbolagets beslut

Diskutera pengar, skatter, och ekonomi i allmänhet.
sitetips
Site Admin
Inlägg: 538
Blev medlem: tis maj 10, 2005 10:43 pm

Överklaga om missnöjd med försäkringsbolagets beslut

Inlägg av sitetips »

Den som inte är nöjd med försäkringsbolagets bedömning kan göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden eller Personförsäkringsnämnden.


Den som får avslag på sitt yrkande hos försäkringsbolaget behöver inte ge upp. Känner man på sig att bolaget har fattat ett felaktigt beslut går det att driva ärendet vidare.

Till personförsäkringsnämnden vänder du dig om det gäller en tvist om en sjuk- olycksfalls- eller livförsäkring och som kräver en medicinsk bedömning. Till exempel om försäkrings­bolaget inte anser att det finns något samband mellan dina besvär och ett olycksfall.

Till Allmänna reklamationsnämnden vänder du dig med övriga ärenden t.ex. med ärenden som rör rena handläggningsfel. Till exempel om försäkringsbolaget hävdar att du lämnat oriktiga uppgifter när du tecknade försäkringen så att den inte gäller.

Allmänna Reklamationsnämnden, ARN, har en handläggningstid på ungefär ett halvår. Personförsäkringsnämnden arbetar något snabbare.

ARN tar dock inte upp ärenden som redan prövats i någon försäkringsnämnd.

En annan möjlighet är att få fallet prövat i domstol.
Detta kan dock bli kostsamt, speciellt om man förlorar men det finns i flera fall möjlighet att få rättshjälp via sin hemförsäkring.