Betalningspåminnelser

Disskutera affärsideer och eget företagande.

Moderator: sitetips

sitetips
Site Admin
Inlägg: 525
Blev medlem: tis maj 10, 2005 10:43 pm

Betalningspåminnelser

Inlägg av sitetips » sön maj 06, 2007 4:27 pm

Nästan alla företagare får någon gång vara med om att en kund inte betalar sin faktura. Förlusten kan vara allvarlig för ett litet företag.

Det är viktigt att fakturera omedelbart efter att en tjänst är utförd eller en vara är levererad. Kontrollera sedan att fakturan betalas i tid. Om inte, sätt igång indrivningsprocessen omedelbart. Naturligtvis kan det vara bra att vänta ett par dagar om det har varit helgdag eller om betalningen gjorts strax innan förfallodagen och inte registrerats på ditt konto.

Det första steget är att skicka en påminnelse.
Kom ihåg att du inte behöver skicka mer än en påminnelse, även om många skickar en andra påminnelse för att om möjligt slippa indrivningen.

En påminnelseavgift på 50 kr har du rätt att ta ut av kunden enligt lag, men bara om du har ett avtal med kunden som säger det.

Tänk på att du har rätt att ta ut dröjsmålsränta när din kundfordran har förfallit till betalning. Du bör ta ut den för att visa kunden att du inte accepterar förseningar, och för att förhindra kunden att fortsätta vara sen med betalningarna till dig.

Som säljare har du rätt att ta ut dröjsmålsränta från förfallodagen om du har avtalat med din kund om när den infaller. Har du ensidigt bestämt när fakturan ska vara betald är det räntelagen som gäller. Då kan du begära dröjsmålsränta från och med 30 dagar efter fakturadagen.


Om din kund inte betalat trots påminnelsen är nästa steg att skicka ett inkassokrav. Det är ett sätt att informera kunden om att du överväger att stämma honom.
Inkassokravet är ett varsel för nästa steg om betalningen fortfarande uteblir – betalningsförläggande eller stämning i domstol.

Ett inkassokrav måste innehålla uppgift om fordringsägare, skuld med förfallodatum, dröjsmålsränta, inkassokostnad, information om att du avser att ansöka om betalningsföreläggande eller stämning om kunden inte betalar. Dessutom ska du uppge vilket som är senaste betalningsdatum och hur kunden ska betala.


Får du ändå inte betalt är det upp till dig att avgöra hur du går vidare. Vilka möjligheter har kunden att betala och är affären värd ett rättsligt förfarande?

Om du tycker det kan du begära utmätning av skulden genom kronofogdemyndigheten.


Agera alltså i den här ordningen när kunden inte betalar:

1. Bestäm redan i avtalet hur utebliven betalning ska hanteras.

2. Skicka faktura.

3. Skicka betalningspåminnelse direkt efter förfallodagen.

4. Gå vidare med inkassokrav efter betalningspåminnelsens förfallodag.

5. Skicka betalningsföreläggande. Om kunden bestrider, stäm hos tingsrätten som beslutar om utmätning.