skylt till din lokal

Disskutera affärsideer och eget företagande.

Moderator: sitetips

sitetips
Site Admin
Inlägg: 538
Blev medlem: tis maj 10, 2005 10:43 pm

skylt till din lokal

Inlägg av sitetips »

Så blir Du synlig

Främsta orsaken för Dig att skaffa en skylt är förmodligen för att göra Ditt företag synligt. Det betyder inte att vilken skylt som helst kan duga, bara för att den talar om att Ditt företag finns. Tänk på att skylten på ett undermedvetet sätt skvallrar om verksamhetens kvalitet.

En företagsskylt kan vara en så enkel sak som en logotyp på en planka eller ett butiksnamn på en vägg, men oftast ligger det mycket tanke bakom en lyckad skyltning. En bra skylt matchar innehållet i Din butik eller de tjänster som Du säljer. Det är också viktigt att den är tydlig och lätt att hålla ren.

Visa företagets identitet
Skylten kan vara det första mötet blivande kunder får med Ditt företag. Därför har den stor betydelse för att föra fram företagets identitet, det vill säga de varor eller tjänster Du säljer.

Med skylten kan Du förmedla personlighet och omtanke eller saklig professionalism. Du kan visa om det är ett modernt företag eller kanske sälja in en atmosfär av hävdvunnen gedigenhet. Du kan tala om att det är tryggt, roligt, spännande eller ett företag att lita på.

Genom att välja färger, typsnitt, material och form med eftertanke kan Du berätta precis det Du vill att kunderna ska känna till om Ditt företag.

Använd en grafisk profil
Förmodligen har Du redan en genomtänkt grafisk profil som Du använder Dig av. Men är företaget nystartat har Du kanske inte hunnit skapa den ännu.

Den grafiska profilen består ofta av logotypen samt de typsnitt och färger företaget använder i annonser, trycksaker, på fakturor och vid brevkommunikation. I samverkan med butikens eller kontorets inredning och personalen berättar den för kunderna vad företaget står för. Därför kan det vara bra att låta den återspeglas även på skylten.

Tydlighet, läsavstånd och storlek
Det är naturligtvis viktigt att skylten är tydlig. Hur effektivt informationen når fram beror på skyltens placering, storlek och mängden text den innehåller. En tydlig skylt har ofta enkel och kortfattad information.

Skyltens placering avgör i många fall dess storlek. En skylt som sitter högt uppe på en fasad, som ska läsas i förbifarten från en bil eller ska kunna ses från avstånd behöver vara stor, medan skylten på fasaden utanför kontorets ingång kan vara mindre.

Fundera även över var skylten hänger mest i blickfånget och vem som ska läsa den. Vilken är målgruppen för Din verksamhet — äldre människor med svag syn kanske?

Välj färg, form och material med omtanke
En skylt får gärna vara estetiskt tilltalande, så att den inte stör stadsmiljön där den är placerad. Varför inte göra den till en dekoration som lyfter miljön där den sitter? Det är väsentligt att skylten passar in i omgivningen och inte förändrar husets karaktär.

Välj rätt storlek på bokstäver och lämna lagom mycket luft runt texten,
så att den kommer till sin rätt. Välj färger med stor kontrast både mellan bokstäver och bakgrund och mellan skylten och huset, så att de inte försvinner i varandra.

Använd färgerna i Din grafiska profil. Har Du ingen, kan Du fundera på vilka färger som stämmer med den produkt eller tjänst företaget säljer. Ska de vara skarpa eller mjuka, varma eller kalla? Ska formerna vara runda eller kantiga? Kanske ska Din skylt inte vara fyrkantig, utan ha formen av någon symbol som hör ihop med företaget.

Materialet väljer Du både med tanke på vad Du säljer, hur texten ska komma fram och möjligheten att hålla skylten ren. Det kan vara en kompromiss mellan hur ytan reflekterar ljus och gör den mer eller mindre lättläst och hur svår eller lätt skylten blir att hålla ren.