Spara på presentköp

Det är inte de stora inkomsterna som gör dig rik, utan de små utgifterna, lyder ett ordspråk. Diskutera dina bästa spartips här.
sitetips
Site Admin
Inlägg: 538
Blev medlem: tis maj 10, 2005 10:43 pm

Spara på presentköp

Inlägg av sitetips »

Att spara på presentköp kanske kan låta snålt och det kanske det är också om man med det menar att komma undan med att ge bort billiga saker som möjligt. Men tanken är att kunna ge bort något fint och värdefullt men inte behöva betala så mycket för det.
Vissa kanske ändå inte gillar tanken eftersom en del tänker att en present handlar om uppoffring, att jag visar att jag tycker mottagaren är så värdefull genom att offra av mina tillgångar.

Men de flesta tänker nog att det optimala är att mottagaren får något fint och värdefullt utan att det kostar mig som givare mer än nödvändigt.

För att lyckas med det så är det bra att ha framförhållning. Om man behöver skaffa en present precis innan man ska iväg på t.ex. ett födelsedagskalas är risken stor att det går åt både mer pengar och tid än vad som hade varit nödvändigt.

Det man kan göra är att i slutet på varje månad, t.ex. i samband med att man får lön fundera över vilka närstående som fyller år eller av annan anledning kan förvänta sig en present den kommande månaden. Fundera vidare på vad som skulle passa och så kan man göra ett inköp online eller planera in besök i en butik någon dag när man har vägarna förbi för att utnyttja tiden maximalt.
Då hinner man jämföra priser och hitta en bra produkt utan att det behöver bli alltför dyrt.

Det kan ju också vara så att man med kort varsel kommer på att någon fyller år eller blir inbjuden till kalas. Då kan det vara bra att ha några presenter som passar till många liggande i ett presentskåp. Detta gäller inte minst om man har barn eftersom man då kan räkna med att de med jämna mellanrum kommer att bli bjudna på kalas till jämnåriga kompisar. Presenter som passar att ha i sitt presentskåp kan t.ex. vara lego, strumpor och några generella böcker av kända författare och varför inte ett par flaskor vin.
Sedan när det är utförsäljningar eller reor passar man på att fylla på sitt presentskåp för att alltid ha något passande att ge bort. På så sätt kan man kosta på sig lite finare och bättre produkter att ge bort utan att det kostar särskilt mycket.