Sida 1 av 1

SJ restidsgaranti med tåg

Postat: lör jun 19, 2010 9:29 pm
av sitetips
EU och EG-förordning 1371/2007. En nyhet är kontant ersättning införs

* En försening på 60-119 minuter medger en återbetalning på 25 procent av biljettens pris.
* En försening på 120 minuter eller mer medger en återbetalning på 50 procent av biljettens pris.
* Har du köpt din resa för SJ Prio-poäng ersätts du enligt samma modell som ovan, men med SJ Prio-poäng.
* Kontant återbetalning ersätter värdebevis.
* Om ersättningsbeloppet för den försenade resan understiger 30 kronor betalas inte ersättningen ut.



Om tågförseningen uppgår till minst 60 minuter har du som resenär rätt till ersättning för:

* Nödvändiga telemeddelanden
* Skäliga merutgifter för kost och logi

Restidsgaranti för mängdköpsresenärer

Samma förseningskrav som för övriga resenärer gäller:

* Årskort – Dela priset på årskortet med 240 (därefter får du 25 eller 50 procent av biljettens pris, beroende på hur stor förseningen är)
* Månadskort – Dela priset på månadskortet med 36 (därefter får du 25 eller 50 procent av biljettens pris, beroende på hur stor förseningen är)
* Årspendlarkort – Dela priset på årspendlarkortet med 360 (därefter får du 25 eller 50 procent av biljettens pris, beroende på hur stor förseningen är)
* Periodkort 10 resor på 30 dagar – Dela priset på periodkortet med 10 (därefter får du 25 eller 50 procent av biljettens pris, beroende på hur stor förseningen är)
* Ingen lägsta ersättningsnivå tillämpas för restidsgarantiärenden som rör mängdköpsresor.

Läs mer

Om du är drabbad.
Ansök om SJ:s restidsgaranti. Reklamation bör göras senast inom tre månader till SJ AB.



Den internationella restidsgarantin gäller för tåg inom EU samt Schweiz och Norge med undantag för de tåg som EU-staterna medgivit undantag för. Via länken nedan hittar du mer information om dessa undantag.

Ersättningen är 25 % av biljettpriset vid 60-119 minuters försening och 50 % av biljettpriset vid 120 minuters försening eller mer. Ersättningen betalas ut i kontanter men belopp motsvarande mindre än 4 EUR ersätts inte. Ersättningen beräknas på priset för det försenade tåget och inkluderar ev. avgifter för sitt-, ligg- eller sovplatser samt SJs bokningsavgifter. Observera att du själv måste be personalen på det försenade tåget eller stationen där du stiger av om att de bekräftar din försening. Speciella regler gäller för resor med InterRail och andra rundresekort.

Du sänder in din ansökan om förseningsersättning till SJ eller den researrangör du köpt biljetterna av

SJ förbättrar restidsgarantin

Postat: tis okt 26, 2010 5:13 am
av sitetips
Före årsskiftet 2011 inför SJ en ny, förbättrad restidsgaranti, som bland annat innebär bättre ersättning för tåg som försenats mer än en halvtimme och full full kompensation om tåget är försenat mer än en timma, dock i form av värdebevis.