Sida 1 av 1

Pengar tillbaka vid inställt eller försenat flyg.

Postat: lör jun 19, 2010 9:18 pm
av sitetips
Om ditt flyg blivit inställt har du som flygresenär rätt att antingen boka om din resa eller få pengarna tillbaka. Enligt EU:s regler är flygbolagen skyldiga att kompensera strandsatta resenärer.

Flygbolagen är dessutom skyldiga att ordna med övernattning, om dröjsmålet blir så långvarigt att du måste stanna kvar över natten. Om dröjsmålet blir kortare har du rätt till mat och dryck, beräknat enligt dröjsmålets längd.

Följdverkningar som att du inte kunnat utnyttja ett bokat hotellrum, ska också ersättas fullt ut.

Enligt EU:s förordning 261/04 kan man också ha rätt till en schablonersättning om planet blir inställt eller försenat mer än 3 timmar som vanligtvis är mellan 125 och 600 euro, beroende på resans längd, vid försenade eller inställda flyg som kan överstiga priset som man betalat för biljetten.
Om det handlar om extraordinära omständigheter som flygbolaget inte har kontroll över, och flygbolaget kan visa att det gjort allt för att undvika det inträffade blir det dock ingen schablonersättning.
Förordningen 261/04 gäller för alla flygningar från en flygplats belägen inom EU. Även flygningar från en flygplats utanför EU till flygplats inom EU omfattas av reglerna så länge som flygbolaget är ett EU-flygbolag.

Reglerna gäller både för reguljärflyg och charterflyg. Flygbolagen kan inte heller friskriva sig från ansvar.
Schablonersättningen kommer inte automatiskt utan man måste lämna in ett ersättningskrav till flygbolaget.

Det kan gå att få ytterligare ersättning om man betalat sin resa med kort, med inbyggd reseförsäkring.




Ersättningsreglerna för europeiska flygresenärer baseras på förordningen 261/04. Här nedan kan du bland annat se hur mycket du kan få i ersättning.



Kompensation vid överbokning, förseningar eller inställt flyg enligt EU-reglerna (förordning 261/04):

250 euro vid alla flygningar upp till 1500 km.

400 euro vid flygningar inom EU på mer än 1500 km och övriga flygningar på 1500 km – 3500 km.

600 euro för flygningar som inte omfattas av punkterna ovan.


Kompensationen halveras om du erbjuds ombokning till ett flyg som landar:

a) max 2 timmar efter din ursprungliga ankomsttid vid flygningar upp till 1500 km*.

b) max 3 timmar efter din ursprungliga ankomsttid vid flygningar mellan länder inom EU på mer än 1500 km

c) max 3 timmar vid alla andra flyg mellan 1500 km - 3500 km.

d) max 4 timmar efter din ursprungliga ankomsttid vid övriga flygningar

*När det gäller förseningar utgår ingen ersättning alls om du anländer till din destination mindre än tre timmar försenad. Det gäller även om du bokats om på grund av att din ursprungliga flygning blev kraftigt försenat.

Ingen ersättning

Du får ingen ersättning om flygbolaget kan visa att förseningen eller det inställda flyget beror på extraordinära omständigheter. Det kan till exempel handla om väder, strejker, politisk instabilitet, myndighetsbeslut eller för den delen vulkanaska.

Du får heller ingen ersättning om du får besked om den inställda flygningen minst 14 dagar före avgång.

Ingen ersättning betalas ut om du får besked om den inställda flygningen mellan 14 dagar till 7 dagar före planerad avgång och erbjuds ombokning så att du kan resa högst 2 timmar före den ursprungliga avgångstiden och kommer fram senast 4 timmar efter planerad ankomsttid.

Om du får besked om den inställda flygningen mindre än 7 dagar före planerad avgångstid och erbjuds ombokning så att du kan resa högst 1 timme före den ursprungliga avgångstiden och kommer fram senast 2 timmar efter planerad ankomsttid får du heller ingen ersättning.

Postat: tor okt 13, 2011 9:49 am
av sanna
Flygbolagen känner väl till denna regulation men det händer att de försöker smita från den.

Ett exempel är en resa från athen till arlanda som blev mer än fyra timmar sen p.g.a. "mekaniskt fel" på flygplanet.

efter resan krävde resenärerna ersättning enligt eu regulationen samt ersättning för extra matkostnader och missad tåganslutning.

Det aktuella flygbolaget SAS medgav ej att orsaken till förseningen omfattades av denna EU regulation och betalade endast ut ersättning för den extra matkostnaden mot kvittouppvisning. Men genom att ärendet togs vidare till allmänna reklamationsnämnden så accepterade SAS sedan att betala ersättning enligt EU regulationen samt kostnaden för den missade anslutningen.

Så det kan löna sig att stå på sig om förseningen inte är orsakad av något som står helt utanför flygbolagens kontroll.