Återfå raderade filer

Dator och programering, support
sanna
Inlägg: 49
Blev medlem: tor mar 16, 2006 2:36 pm

Återfå raderade filer

Inlägg av sanna »

Hjälp.
Jag har råkat radera några filer från hårddisken som jag verkligen behöver.
Vad kan jag göra för att återfå mina raderade filer.
sitetips
Site Admin
Inlägg: 538
Blev medlem: tis maj 10, 2005 10:43 pm

Inlägg av sitetips »

Om du har råkat radera några viktiga filer och inte tömt papperskorgen än, kan du enkelt hämta tillbaka dem från mappen papperskorgen som du hittar i utforskaren eller på skrivbordet.

Om du har tömt papperskorgen är det viktigt att du inte gör en massa annat på datorn innan du har försökt att återskapa filerna. Så fort hårddisken skriver information på hårddisken (vilket den till exempel gör när du besöker webbsidor så sidor lagras i webbläsarens cache) så riskerar dina gamla data att bli överskrivna.

Det finns en hel del program för att återfå raderade filer och om du upptäcker ditt misstag direkt efter att du har raderat dem finns det goda chanser att återfå dem.

Vad du helst bör skaffa är ett usbminne som du kan köra ett revovery-program ifrån eller en startbar cd med program för att återställa raderade filer och som klarar det filsystem du använder.

Om du istället väljer att installera ett program på datorn och har hårddisken uppdelad i partitioner. Välj att installera programmet på en annan partition än den som dina raderade filer var lagrade på.

Den som är förutseende kan annars ha ett sådant program installerat på datorn innnan man behöver återställa några raderade filer.

Exempel på program som kan användas för att återfå dina raderade filer är:

pc inspector file recovery

ntfs file recovery

free undelete

recuva

undelete plus

Recovery toolbox for CD free

Om man inte lyckas återställa de raderade filerna och de är av stort värde, kan man låta ett proffs som har bättre verktyg att återställa filerna, men det kan bli ganska kostsamt.

I framtiden är det en bra ide att ha backup på alla viktiga filer.
sitetips
Site Admin
Inlägg: 538
Blev medlem: tis maj 10, 2005 10:43 pm

Inlägg av sitetips »

Recuvas återställningsguide kan återskapa förlorade bilder

Finns även i en flyttbar version som inte behöver installeras.
sitetips
Site Admin
Inlägg: 538
Blev medlem: tis maj 10, 2005 10:43 pm

Inlägg av sitetips »

testa testdisk
Skriv svar