Lyckas med pressmeddelande

Hur man lyckas med att synas och nå fram i mediebruset.
sitetips
Site Admin
Inlägg: 538
Blev medlem: tis maj 10, 2005 10:43 pm

Lyckas med pressmeddelande

Inlägg av sitetips »

Pressmedelanden

När du skriver ett pressmeddelande (eller en pressrelease som det också heter på klingande svenska) gäller i ännu högre grad det vi tjatat så mycket om, nämligen att lägga det viktigaste först.

Tänk själv hur du läser tidningen på morgonen, sömndrucken vid filmjölken. Du låter blicken vandra över sidorna, fastnar på en bild här och en rubrik där, läser en bildtext och en ingress och ibland en hel artikel.

Att lägga det viktigaste först i ett brev är ett sätt att underlätta för läsaren. Det är viktigt, men du har stor chans att bli läst i alla fall. I tidningsvärlden gäller djungelns lag och bytet är din uppmärksamhet. Den som inte lyckas gripa tag i dig har förlorat, det vill säga den artikeln blir inte läst. En journalist har en tiondels sekund på sig att lyckas med sin attack. Sedan är det för sent och du har bläddrat vidare.


Nyhetsaspekten

Det är inte riktigt lika tufft när man skriver pressmeddelanden, men en stor tidning får in mängder av material varje dag och sållar stenhårt. Det är viktigt att förstå att en tidning arbetar med nyheter. Du måste hitta det som kan vara en nyhet i ditt material och presentera det så aptitligt som möjligt.

Vi tänker oss att ditt meddelande handlar om en ny investering som innebär att ni ska anställa tjugo personer. Skriv då inte så här:


Vid Företaget AB:s styrelsemöte den 27 januari 1999 behandlades förslaget om en ny investering i XXX-hantering. Utredningsgruppen har arbetat med frågan i tre månader och föreslog ...
Det är ju inte styrelsemötet som är nyheten, och inte heller hur länge utredningsgruppen har arbetat. Gå i stället direkt på huvudsaken:

20 nya jobb i Åstad
Företaget AB satsar på XXX-hantering. Vid gårdagens styrelsemöte presenterade utredningsgruppen sitt förslag och styrelsen beslutade ...
Ett sådant skrivsätt har större möjligheter att leda till att tidningen skriver en artikel.

Hur ska man skriva?


Det enklaste för tidningen är naturligtvis om pressmeddelandet är som en färdig artikel som bara kan lyftas in i spalterna. Men det är inte så lätt att skriva en effektiv tidningstext. Generellt kan man säga att en artikel består av tre delar, en rubrik som fångar intresset, en ingress som sammanfattar artikelns innehåll och brödtexten.

Skriv inte för långt, men inte för kort heller. Tänk på att journalister normalt stryker bakifrån. Lägg alltså inte något viktigt i slutet av artikeln och tro inte att det är några kungsord som du skrivit. De kommer att stryka och stuva om. Det får du räkna med.

Om du inte tror dig om att kunna skriva en tidningsartikel så se i alla fall till att du får med alla fakta (med det viktigaste först). Se till att det finns en eller flera personer som journalisten kan ta kontakt med om han eller hon vill veta mera (glöm inte telefonnummer och eventuell e-postadress).

Om informationen finns i ett protokoll bör du helst inte göra det så enkelt för dig att du bara skickar en kopia. Risken finns att det åker i papperskorgen, särskilt om själva nyheten ligger gömd i paragraf 18 d på tredje sidan. Ta dig tid att skriva ett riktigt pressmeddelande.



Några fällor

Väldigt förenklat kan man säga att journalister har två käpphästar: Journalistisk integritet (som de älskar) och textreklam (som de hatar). Skriv alltså inte: "


Eftersom vi annonserar för 50 000:- om året i er tidning tänkte jag att du skulle ta in det här.
Det är ett säkert sätt att skapa motstånd (om det inte gäller ett rent annonsblad). Är det så att ni är en stor annonskund kan ni möjligen räkna med lite god vilja, men nämn aldrig saken med ett ord.

Frågan om textreklam är lite besvärligare. Ska man vara ärlig så är ju skälet till att man skriver ett pressmeddelande att man vill ha den reklam det innebär att tidningarna skriver om en. Men man motverkar sitt syfte om man gör sin text alltför reklambetonad, till exempel genom att skriva företagets namn i varannan mening eller att gödsla texten med positiva värdeomdömen.

Avgörande för om tidningen nappar på ditt pressmeddelande är att den anser att meddelandet innehåller något av nyhetsvärde. Finns det ingen nyhet att hänga upp en artikel på, så åker pressmeddelandet i papperskorgen - tillsammans med andra reklambudskap. Så om ni bara är ännu ett dataföretag eller ännu en shampotillverkare så lär en allmän företagspresentation inte intressera någon tidning.


Det handlar om förståelse

Journalisten har ett huvudansvar: det inför läsarna. Hans uppgift är att leverera nyheter och relevant information till dem. Men han kan inte göra det ensam. Han behöver ett kontaktnät av informationskällor. Där kan ni finna varandra.

Det lönar sig alltid att skaffa sig personliga kontakter inom pressen. Om en journalist vet att han kan lita på din information och om du vet att du kan lita på hans sätt att hantera det du berättar, så har ni en relation som är till ömsesidig glädje. Har du förståelse för hans arbete kommer han att ha förståelse för dina önskemål.


Till vem skriver man?

En tidning får in mycket material varje dag. Normalt finns det en redaktionssekreterare som sköter tidningens dagbok. Han eller hon fördelar materialet på de olika redaktionerna och gör upp tidsplaner. Därför kan du alltid adressera ditt pressmeddelande till:


Redaktionssekreteraren
Tidningens namn och adress
På en större tidning kan det dock löna sig att ringa och söka den person som arbetar med just de frågor ditt meddelande avser. Har du redan en kontakt på tidningen ringer du naturligtvis upp honom. Han kan säkert leda dig rätt.

Till sist: Underlätta alltid journalistens arbete. Se till att ditt brev innehåller alla adressfakta: telefonnummer, adress, eventuell e-postadress. Om det finns andra som kan vara intressanta att intervjua, ge namn och nummer till dem också. En tidning produceras under stark tidspress. Skillnaden mellan att bli publicerad eller att inte bli publicerad kan handla om en så enkel sak som tillgänglighet.


Fler tips från kommunen


vanliga misstag
när man skriver ett pressmeddelande