Gerillamarknadsföring

Hur man lyckas med att synas och nå fram i mediebruset.
sitetips
Site Admin
Inlägg: 526
Blev medlem: tis maj 10, 2005 10:43 pm

Gerillamarknadsföring

Inlägg av sitetips » lör okt 24, 2009 9:22 am

Gerillamarknadsföring handlar om att synas till låga kostnader genom att skapa uppmärksamhet.

Här är några tips för att lyckas med gerillamarknadsföring.

1. Skapa en konflikt
– Konflikter skapar intresse och är kärnan i en bra story. Ditt lilla företag slåss mot etablissemanget. Framställ din fiende som stor, dålig och opersonlig. Ju
större och starkare din fiende är, desto starkare framstår också du.

2. Kämpa för en god sak
– Vinn din målgrupps sympati. Kämpa för en god sak och se till att ligga på rätt sida av din konflikt. Människor håller alltid på under-dogen, och gillar den som slåss för något bra, som till exempel lägre priser, svagare grupper i samhället, bättre miljö eller demokrati och frihet.

3. Handling betyder mer än tusen ord
– Många företag skickar ut pressmeddelanden och skriver debatt-artiklar i mängder men lever sällan upp till sina ord. En handling som verkligen visar att du är den du säger betyder mer än tusen ord.

4. Våga sticka ut
– Lyft fram de egenskaper hos dig som företagare som är intressanta.

5. Om allt annat kniper – våga vara en skurk
– I en bra story är det trots allt skurken som är mest intressant. Får du inte uppmärksamhet på annat vis, ta rollen som ”bad boy”. Modeföretagen använder ofta denna taktik och förknippar sig själva med graffiti, droger, fotbollsvåld och andra saker som sticker i de äldre generationernas ögon."