Dra nytta av medial uppmärksamhet

Hur man lyckas med att synas och nå fram i mediebruset.
sitetips
Site Admin
Inlägg: 528
Blev medlem: tis maj 10, 2005 10:43 pm

Dra nytta av medial uppmärksamhet

Inlägg av sitetips » lör okt 17, 2009 2:28 pm

Helt plötsligt kan en person eller ett företag få en enorm medial uppmärksamhet. Det kan handla om att man blivit lurad, gjort någon udda bedrift, eller av någon annan anledning uppmärksammas i positiv eller negativ dager i tidningarna.

Denna uppmärksamhet kan vara enormt värdefull, speciellt om man har ett företag eller en webbsida som kan få ett uppsving i samband med uppmärksamheten, men även privatpersoner kan dra stor fördel av att bli kända. Alltifrån att man lättare kan få ett jobb om man är känd, till att man lättare får gehör för sina åsikter.

Ofta faller man sedan snabbt i glömska efter att ha fått sina 15 sekunder eller minuter av berömmelse och allt som är kvar är ett tidningsutklipp i byrålådan.

Skapa en blogg eller hemsida med tydliga kontaktuppgifter till dig och där du själv beskriver situationen. Detta kan göra att andra medier som läst den ursprungliga artikeln lätt får tag på dig samt att du kan ge din syn på det som hänt.

Äg ditt smeknamn
Om du får ett smeknamn i media, se till att man lätt hittar din sida när man söker på det. Se till att du har registrerat namnet t.ex. ballongpojken, internetkungen eller vad du har för smeknamn i rubrikerna. Om du gör en pr-kupp kan du plantera ett önskat namn genom att använda det vid kontakt med medier eller på en hemsida du hänvisar till och isåfall se till att du har registrerat det på de största gratisbloggarna i förväg.

Se till att din hemsida klarar av ett kort men intensivt besökstryck.
Många webbsidor har fått gratisreklam genom att blivit omskrivna i tidningar men inte kunnat dra nytta av den för att servern gått ner efter några tusen besökare. Ett tips kan vara att använda några av gratistbloggarna då du själv inte behöver hålla koll på webhotellet. Nackdelen är att du inte får en egen domän känd och det är lite svårare att komma ihåg url:en.

Smid medan järnet är varmt

Om man får uppmärksamhet är det lätt att tro att det ska vara för evigt. Men ofta har man bara en kort tid på sig innan det faller i glömska, så se till att du har relevant reklam på din hemsida eller boka in föreläsningar medan du har uppmärksamheten kvar.

Följ upp
För att få ytterligare medial uppmärksamhet kan du efter en tid kontakta medier och berätta "hur det har gått sedan". Folk vill läsa om något som de känner igen och det är mycket lättare att få en uppföljande artikel än att få en ursprunglig artikel.

Gör något galet
Men hur gör man då om man aldrig får den där första uppmärksamheten. Hitta på något uppseendeväckande, galet eller intressant som du vill förknippas med och försök få medierna intresserade. Gör det dock inte för uppenbart att du gör det bara för att få publicitet.

Apa efter någon annan.

Folk gillar att läsa om sådant de känner igen. Så om du ser någon som fått publicitet för någon briljant ide, så kan du helt enkelt pröva med att göra samma sak. Om det är nyhetstorka kan det mycket väl bli en uppföljare där du uppmärksammas.

All reklam är bra reklam
Även negativ publicitet brukar kunna föra något positivt med sig i det långa loppet, iaf om man inte är känd sedan tidigare. Efter ett tag kommer folk att glömma det negativa men de har ändå hört talats om dig och dina tjänster. De som redan känner till dig kommer säkerligen dock att komma ihåg det negativa och det kommer att finnas kvar i sökmotorer framöver så var försiktig så att du inte gör något du inte vill förknippas med.