Teknisk eller fundamental analys.

Disskutera aktier, optioner, obligationer banker och ränta.

Moderator: sitetips

sanna
Inlägg: 49
Blev medlem: tor mar 16, 2006 2:36 pm

Teknisk eller fundamental analys.

Inlägg av sanna »

Hej.

Föredrar ni teknisk eller fundamental analys vid aktieköp?
sitetips
Site Admin
Inlägg: 538
Blev medlem: tis maj 10, 2005 10:43 pm

Inlägg av sitetips »

Från början så var jag en stark anhängare av Fundamental analys och tyckte att det räckte. Ju mer jag läste om Teknisk analys desto mer började jag förstå att Teknisk analys är en studie i grupp-beteende. Gruppbeteende är lättare att förutspå än en enskild persons beteende. (Jag kan rekommendera böckerna "The Crowd" av Gustave Le Bon, "Extraordinary popular delusions and the madness of the crowds" av Charles Mckay som båda handlar om gruppbeteende) Om det t ex börjar brinna på en biograf så kan man inte förutse hur en enskild person kommer att bete sig, han eller hon kanske blir paralyserad och inte gör någonting, eller så kanske personen blir extremt panikslagen och bara skriker. Det som är lättare att förutspå är att den stora massan kommer att leta sig mot utgången.

Innan jag började läsa om TA så tyckte jag att det var löjligt att bara för att en aktie passerade en viss prisnivå så skulle man köpa eller sälja en aktie, men insåg när jag blev mer insatt att de mönster som skapas i ett aktiediagram visar något som man brukar kalla "footprints of money". Helt enkelt den stora massans/gruppens beteende med sina pengar. Eftersom gruppbeteenden är lättare att förutspå och känslor som panik och girighet alltid har funnits hos människan så skapas det mönster i aktiemarknaden som återkommer gång på gång och har gjort det så länge det funnits likvida marknader. Självklart så är inte dessa mönster exakt lika varje gång. Orsaken är att det kommer nyheter som hela tiden vilka kan påverka dessa mönster. Om t ex börsen är i en stark upptrend och det kommer en nyhet om att t ex Kina bestämmer sig för att utöka sitt kärnvapen-program så självklart så kan börsen skaka till en eller flera dagar på en sådan nyhet innan den återupptar sin uppgång. Många av de som blivit extremt framgångsrika på börsen har använt/använder Teknisk analys.

Jag använder Fundamental analys för att svara på frågan "Vad?" , vad vill jag köpa eller blanka. Teknisk analys använder jag till att svara på frågan "När?". När ska jag köpa eller blanka, helt enkelt timingen. Jag kan rekommendera en bok som visserligen har några år på nacken nu men som är så bra och ger så mycket insikt i hur de mest framgångsrika lyckats så jag kan varmt rekommendera den. Den heter "Market Wizards". Det finns en uppföljare också som heter "The new market wizards" som är lika bra.
Skriv svar