affiliate förkortningar

Disskutera affiliateinkomster och andra annonseringsmöjligheter på internet.

Moderator: sitetips

sitetips
Site Admin
Inlägg: 526
Blev medlem: tis maj 10, 2005 10:43 pm

affiliate förkortningar

Inlägg av sitetips » tor jun 19, 2008 6:54 pm

Förkortningar inom affiliateverksamhet som kan vara bara att känna till:

Affiliate Webbannonsering
PPC: Pay per click, betalt för varje klick en besökare gör på en annons. Ofta gäller även det hårdare kravet att varje klick ska vara unikt.
PPA: Pay per action, betalt för varje besökare som leder till ett avslut som ett köp eller registrering på en sajt. Används ofta som ett samlingsbegrepp för PPS och PPL.
PPS: Pay per sale, betalt när en besökare avslutar en i förväg definierad process, exempelvis köper en produkt.
PPL: Pay per lead, betalt när en besökare avslutar en i förväg definierad process, exempelvis en medlemsregistrering eller prenumeration på ett nyhetsbrev.
PPI: Pay per impression, ”impression sales”. En ganska ny och ovanlig ersättningsmodell som går ut på att reklam på din webbplats bara måste ha visats (behöver alltså inte klicka) för besökaren innan denna gör ett avslut hos annonsören. Samma typ av ersättning som med PPS fast ofta något lägre.

CPC: Cost per click. Kostnad för för varje klick en besökare gör på en annons.

CPM: Cost per million. Kostnad för 1000 sidvisningar av en banner.


Mailannonsering:
CPM: Cost per mail. Kostnad per skickat mail. Viktigt att tänka på är hur många som kan förväntas öppnas, samt naturligtvis att det är efterfrågade utskick som görs (opt in)


Spårning:
ASP: Application service provider, webbbaserade mjukvarudatabaser som är skalbara och kan integreras på webbsidor för att exempelvis mäta trafik.

EPI: Enhanced publisher integration, en möjlighet att spåra förtjänst direkt till en viss besökare/användare på din webbplats.

Callback: Direkt återkoppling av vilken användare i en medlemsdatabas som har tagit del av ett erbjudande.