Om att bli arbetsgivare och anställa någon

Disskutera anställningar och jobberbjudanden.

Moderator: sitetips

sitetips
Site Admin
Inlägg: 598
Blev medlem: tis maj 10, 2005 10:43 pm

Om att bli arbetsgivare och anställa någon

Inlägg av sitetips » sön jan 18, 2009 8:19 am

Några saker att tänka på om man själv ska anställa någon till företaget.

-registrera dig som arbetsgivare hos skatteverket och lämna in uppgifter om det månadsvis.
-Skriv anställningskontrakt. Använd visstidsanställning vid ökad arbetsbelastnings-varianten om du vill undvika att personen blir fast anställd automatiskt efter 6 månader.
-Betala ut lön till den anställdevarje månad och a-skatt+arbgavg till SKV varje månad.
-Lämna in kontrolluppgift om total lön någon gång i januari för föregående år.



Bestäm i förväg hur ni ska lösa konflikter och oklarheter. Känner ni varandra så kan ni utse en medlare. Dvs en tredje person vars beslut ni måste rätta er efter om ni inte kan komma överens. Trots att man är bästa vänner kan det lätt bli konflikter t.ex. om den anställda ser att företaget tjänar mycket pengar och anser sig få för liten del av kakan.

Lite exempel på sådant som ni borde komma överens om redan nu:

1. Är det halv dag före röd dag?
2. Är man ledig klämdagar?
3. Är övertid betald och i så fall hur mycket?
4. Hur lång är uppsägningstiden?
5. Är lunchen betald arbetstid?
6. Bestämmer den anställda sina egna semesterdagar?
7. Kan man kvitta övertidstimmar mot ledighet andra dagar?
8. Får man semester redan första året, eller måste den arbetas in?